Autoruit van binnen bevroren?
Is je autoruit van binnen bevroren? Dat is uiterst vervelend. Je zit er al niet op te wachten om de kou in te gaan, laat staan dat je te lang bezig wilt zijn met het ontdooien van je autoruiten. Hoe kan het eigenlijk dat autoruiten aan de binnenkant bevriezen en is hier iets tegen te doen?
Buren worden wakker
Bevroren ramen aan de binnen- en buitenkant is een probleem, want voor je ijsvrij bent, ben je geruime tijd verder. Je komt te laat op het werk of – als je weet dat je ruiten aan beide kanten bevriezen- je gaat noodgedwongen al eerder je bed uit (terwijl dat net zo lekker ligt met het koude weer)
Buren worden daarnaast wakker van de auto die draait en warm moet worden; bevroren autoruiten kosten simpelweg tijd en geld. En dan laten we de irritatie, de ijskoude handen en de spontane hoofdpijn die ontstaat gemakshalve nog maar even achterwege.
Verschil in temperatuur
Wanneer je een nieuwe auto hebt, heb je doorgaans niet te maken met bevroren binnen-ruiten. Dit fenomeen zie je namelijk vaak bij de wat oudere auto’s. Deze auto’s hebben simpelweg meer gaten en kiertjes, waardoor in de wintermaanden koude lucht eenvoudiger het voertuig binnenkomt.
Die koude lucht is een van de oorzaken dat de ruiten ook aan de binnenkant bevriezen. Nog specifieker kun je stellen dat bevriezen aan de binnenkant veroorzaakt wordt door het verschil in temperatuur tussen de binnen- en buitenkant van de auto.
Vocht wat de auto binnendringt is de grote boosdoener. Dit kan door de genoemde gaten en kieren waarin het vocht zijn weg vindt. Maar vocht komt ook in de auto doordat je met besneeuwde schoenen en een natte jas in de auto stapt. Dit vocht verdampt en zal dan in de nachtelijke uren gaan bevriezen.
Lekken van water
Hoe groter de ijslaag, hoe meer vocht er in de auto is. Er kan in bepaalde gevallen dan ook sprake zijn van waterlekkage. Dit kun je checken door eens goed onder de mat van de auto te kijken of door aan de vloerbedekking van de auto te voelen. Ook de matten in de kofferruimte en de ruimtes onder het reservewiel zijn mooie ijkpunten om te controleren of er sprak is van het lekken van water.
Heb je het lek gevonden dan loont het om dit op te lossen. Dit bespaart je heel wat frustraties in de winter.
Krabber
Voor mensen met een oudere auto rest vaak niets anders dan, nadat je de buitenkant van ijs ontdaan hebt, ook de binnenkant nog eens te krabben. Lastig, want krabben aan de binnenkant is vooral door de positie van het stuur niet heel eenvoudig. De welbekende spuitbus met ruitontdooier is dan een betere en gemakkelijkere optie.
Wat ook helpt is (puur) afwasmiddel op de ruiten aanbrengen en die daarna met een doek goed droogwrijven. Ook het aanzetten van de airconditioning zal het interieur van de auto van vocht ontdoen. Als je een auto hebt die niet over een airco beschikt, dan volstaat uiteraard ook het aanzetten van de verwarming (op de hoogste stand). Het is goed om altijd een doek of zeem in de auto te hebben.