Multiriem vervangen
Moet de multiriem vervangen worden? Dan heb je een deskundige monteur nodig en die vind je bij Autoprofi Hoogeveen. Of was het de v-snaar of distributieriem? Wat is het verschil? Wel leggen het je uit.
Verschil tussen V-snaar en Multiriem
De v-snaar kennen we allemaal wel want die zit al heel lang op alle verbrandingsmotoren maar een multiriem? De multiriem heeft dezelfde functie als de v-snaar, namelijk het aandrijven van hulpmiddelen die we nodig zijn in de auto en motor.
Vroeger werd de dynamo en de waterpomp aangedreven met de v-snaar die via de krukas-puley liep die weer wordt aangedreven door motor. Deze snaar heeft/had ook een vorm van een v en kon na verloop van tijd gaan slippen door slijtage wat dan ook dat typerende piepende geluid maakte.
Tegenwoordig heeft elke (gaan we vanuit) auto stuurbekrachtiging en ook vaak een airco. Deze systemen hebben een eigen pomp of aandrijving die ook weer moet worden aangedreven door de motor. En dat gebeurt met een multiriem die, omdat er meer krachten overgebracht moeten worden, breder is en meerdere groeven heeft.
Multiriem is geen distributieriem
Soms verwart men de multiriem met de distributieriem maar het zijn twee verschillende zaken. De distributieriem is een getande riem zodat de riem absoluut niet kan slippen. De distributieriem moet dan ook altijd precies worden afgesteld zodat de kleppen exact op het juiste moment open en dichtgaan. Een distributieriem moet elke x aantal kilometers worden vervangen.
Waarom een multiriem vervangen?
Zoals al uitgelegd kan een v-snaar maar ook een multiriem na verloop van tijd gaan slippen over de pulli’s. Hierdoor worden de pompen en dynamo niet meer goed aangedreven waardoor defecten kunnen ontstaan. Een slippende multiriem wordt meestal herkend aan een piepend geluid.
Om te zorgen dat de multiriem strak genoeg over de pulli’s blijft lopen loopt de riem via spanrollen en meelooprollen. Ook deze onderdelen zijn aan slijtage onderhevig want deze rollen draaien net zo snel mee als de rest. Een versleten lager zorgt voor een minder soepel lopend wiel waardoor de riem over deze rol slipt met als gevolg dat de riem sneller slijt en het slijtageproces versnelt.
Het vervangen van een multiriem
Een handige sleutelaar kan meestal wel een eenvoudig v-snaar vervangen door deze te vervangen door juiste v-snaar. Hiervoor hoeft meestal alleen de dynamo te worden losgemaakt zodat voldoende speling ontstaat om de oude riem te lichten en de nieuwe te plaatsen. Belangrijk daarna is het op de juiste spanning brengen van de snaar en daar gaat het vaak mis. Te slap gespannen en de v-snaar slijt net snel of nog sneller, te strak gespannen zorgt voor te veel krachten op de lagers.
Voor het vervangen van een multiriem moet vaak meer gebeuren waardoor het verstandig is deze gewoon door de garage te laten vervangen. Dan weet je zeker dat het goed gebeurt en ben je verzekerd van weer duizenden kilometers onbezorgd rijden, wat de multiriem betreft; onderhoud is en blijft belangrijk.
Voorkom grotere problemen
Wanneer je het vermoeden hebt of bijna wel zeker weet dat je een probleem hebt met de v-snaar of multiriem van camper of auto, wacht dan niet te lang. Ga zo snel mogelijk naar een garage waar ze dit vakkundig voor je kunnen controleren én oplossen. Neem gewoon even contact op met ons en maak een afspraak of kom langs.
Waarom kiezen voor Autoprofi Hoogeveen?
Om deze redenen kies je voor Autoprofi Hoogeveen:
Vragen?
Twijfel je nog, heb je vragen? Ons team met specialisten staat voor je klaar!
Vervangen onderdelen
Wij kunnen alle onderdelen van auto of camper vervangen
Problemen met je auto
Wij verzorgen de vakkundige oplossing van jouw autoproblemen
Gerelateerde informatie
In de kennisbank van Autoprofi Hoogeveen vind je tientallen waardevolle artikelen met tips. Heb je bijvoorbeeld deze artikelen al gelezen?
Heb je vragen?
Heb je vragen of wil je meer weten? Neem gerust contact met ons op.
Liever even bellen? Wij zijn bereikbaar via 0528 23 15 33