Wat is stuurbekrachtiging? | Autoprofi Hoogeveen
Wat is stuurbekrachtiging?
Begrippen
Autoprofi Hoogeveen
Begrippen
03/31/2021
1 min
0

Wat is stuurbekrachtiging?

03/31/2021
1 min
0

Tegenwoordig hebben automobilisten steeds meer hulp tijdens het rijden, maar we zijn ons daar niet altijd bewust van. De stuurbekrachtiging is een hulpmiddel waar je je doorgaans alleen van bewust bent wanneer deze het niet meer doet. De stuurbekrachtiging zorgt ervoor je niet met je eigen kracht de banden hoeft te draaien tijdens het rijden om zo van richting te veranderen.

stuurbekrachtiging wat is

Hoe werkt stuurbekrachtiging?

Stuurbekrachtiging bestaat in twee varianten. De oudste variant is de hydraulische bekrachtiging. Deze werkt door middel van oliedruk. Elke stuurbeweging zorgt ervoor dat een bepaalde hoeveelheid olie naar de cilinders gestuurd wordt, waardoor de kracht van de stuurbeweging versterkt overgebracht wordt naar de wielen van de auto.

Stuurbekrachtiging kan tegenwoordig ook elektrisch werken. Deze maakt gebruik van een torsie sensor en de kracht wordt hier overgebracht door een elektromotor die in de stuurkolom gemonteerd is.

stuurbekrachtiging onderdeel

Hydraulisch of elektrisch?

De hydraulische stuurbekrachtiging kost meer brandstof omdat de pomp constant loopt, ook wanneer je alleen maar rechtdoor rijdt. Daarnaast zijn de onderdelen van hydraulische bekrachtiging veel zwaarder, wat ook extra brandstof kost en reparatie lastig kan maken wanneer je het zelf doet.

Elektrische stuurbekrachtiging is veel lichter en kost veel minder brandstof. Een nadeel aan deze varianten is dat er veel gebruik gemaakt wordt van sensoren en dat zijn in feite extra onderdelen die kapot kunnen gaan waarna de bekrachtiging niet meer werkt.

Kan elektrische stuurbekrachtiging achteraf ingebouwd worden?

Het is mogelijk om hydraulische stuurbekrachtiging te vervangen door elektrische stuurbekrachtiging. Ook is het mogelijk om dit te installeren in auto’s die helemaal geen stuurbekrachtiging hebben.

Of het lonend is, dat is echter een tweede. Om elektrische stuurbekrachtiging achteraf in te bouwen, moet de volledige stuurkolom vervangen worden en dit kan flink in de kosten lopen.

Gerelateerde informatie

In de kennisbank van Autoprofi Hoogeveen vind je tientallen waardevolle artikelen met tips. Heb je bijvoorbeeld deze artikelen al gelezen?

Heb je vragen?

Heb je vragen of wil je meer weten? Neem gerust contact met ons op.

Direct contact

Liever even bellen? Wij zijn bereikbaar via 0528 23 15 33

Reacties
Categorieën