Startmotor vervangen: startproblemen auto

Een startmotor vervangen doe je niet zomaar even want je moet bij moderne voertuigen vaak heel wat sleutelen om erbij te kunnen. Maar waarom zou je een startmotor vervangen? We leggen het je uit in dit artikel.

Werking van de starmotor

Een startmotor is noodzakelijk voor het starten van een verbrandingsmotor. De motor moet voldoende omwentelingen maken voordat de motor aan kan slaan. Het aantal omwentelingen (per minuut) wat nodig is per motor verschillend.

Vliegwiel met tandkrans

De startmotor bestaat uit een elektromotor met op de uitgaande as een speciale verbinding (bendix) waar ook het rondsel in is gemonteerd. Het rondsel is het tandwiel wat in de tandkrans van het vliegwiel grijpt bij het starten van de motor. Door het draaien van het vliegwiel zal ook de krukas dezelfde omwentelingen maken als het vliegwiel. Omdat het rondsel veel kleiner is dan het vliegwiel, zal deze veel meer omwentelingen moeten maken om het noodzakelijke aantal toeren van de krukas te kunnen krijgen.

Het rondsel en de Bendix

Het rondsel wordt alleen in de tandkrans gebracht wanneer de startmotor wordt bekrachtigd. Of met andere woorden, wanneer het contactslot vergenoeg wordt omgedraaid. De bendix bestaat uit een beweegbaar deel met daarop het rondsel, die door middel van een hefboom naar ‘buiten’ wordt gedrukt en zo in de tandkrans van het vliegwiel.
De hefboom wordt op zijn beurt bediend door een ijzeren zuigerplug in een elektromagnetische spoel. Dus alleen wanneer er stroom op de spoel wordt gezet op het moment van omdraaien van de contactsleutel. Deze elektromagnetische spoel trekt op dat moment de plug door middel van magnetisme in de spoel en met de plug zal ook het uiteinde van de hefboom worden aangetrokken. Door het scharnierpunt in de hefboom zal het andere uiteinde in de tegenovergestelde richting bewegen en het rondsel naar buiten duwen.

Solenoïde

Het is niet de bedoeling dat het rondsel al gaat draaien voordat deze geheel in de tandkrans van het vliegwiel zit om beschadigingen te voorkomen. Hiervoor zal er pas stroom op de startmotor worden gezet als een relais wordt geschakeld, tegelijkertijd met het bekrachtigen van de elektromagnetische spoel.

Op dezelfde as die de hefboom bedient, zit namelijk ook de helft van het relais die tegen het andere vaste deel wordt getrokken waardoor het stroomcircuit van de elektromotor wordt kortgesloten en deze gaat draaien.

Het geheel van elektromagnetische spoel en de zuigerplug noemt men de solenoïde.

Vrijloop

In de eerste dagen van de automobiel moest je een auto aanslingeren met een slinger en dus zelf de motor op gang brengen. Het gevaar hierbij was dat de slinger soms gevaarlijk kon ‘terugslaan’ of zelf mee ging draaien op het moment dat de motor aansloeg.

Er is op een gegeven moment een systeem bedacht wat dit voorkwam door een zogenoemde vrijloop in te bouwen. Dat betekent dat het vliegwiel wel sneller kon gaan draaien dan de startmotor zonder dat deze ook wordt aandreven.

In een moderne startmotor zit ook zo’n vrijloop die dat voorkomt op het moment dat de motor aanslaat. Het rondsel, en de startmotor zelf, trekt zich trouwens automatisch terug door een sterke veer op het moment dat de contactsleutel wordt losgelaten en dus het magnetisch veld in de solenoïde verdwijnt.

Wat kan er defect raken?

Wanneer je alleen maar een ‘tik’ hoort bij het omdraaien van het contactslot, betekent dat waarschijnlijk alleen dat de accu te weinig vermogen heeft om de elektromotor te starten. Er is dan namelijk alleen genoeg stroom om de solenoïde te bekrachtigen (de tik die je hoort); accu leeg of defect.

Maar tandwielen zijn vaak slijtagegevoelig net als bijvoorbeeld de koppelingsplaten. Dat geldt ook voor een rondsel van een startmotor en een tandkrans van vliegwiel. Wanneer een of beide te veel slijten kan het starten op een gegeven moment een hoop herrie gaan maken. Het slijten van de tandwielen komt vooral door het onnodig starten terwijl de motor al loopt of veelvuldig starten.

Wat ook voorkomt is het vastzitten van de solenoïde waardoor de hefboom niet wordt bediend maar ook startmotor zelf niet gaat draaien. Vaak is een voorzichtige tik met een hamer genoeg het los te maken. Andere geluiden die niet normaal zijn bij het starten zoals gierende geluiden wat meestal duidt op versleten lagers in het motorhuis.

Wanneer startmotor vervangen?

Dat is soms direct duidelijk wanneer bijvoorbeeld de lagers zijn versleten en soms is het noodzakelijk om eerst alles eens goed te bekijken. Maar meestal is het noodzakelijk vervangen van een startmotor al snel duidelijk.

Een nieuwe startmotor plaatsen zal tussen de 200 tot 500 euro kosten afhankelijk van de startmotor en de arbeidskosten. Het vervangen zelf kan in een uurtje gebeurd zijn.

Ga naar Autoprofi Hoogeveen voor het vervangen

Denk je dat de startmotor aan vervanging toe is, kom dan naar ons in Hoogeveen en wij bekijken het probleem en geven je eerlijk advies. Maak een afspraak of komen even langs om te praten.

Meer informatie nodig?

Aarzel niet om contact op te nemen en de vragen te stellen die je misschien nog hebt of wanneer je het vermoeden hebt dat er iets niet in orde is met de startmotor.

Waarom kiezen voor Autoprofi Hoogeveen?

Om deze redenen kies je voor Autoprofi Hoogeveen:

Vragen?

Twijfel je nog, heb je vragen? Ons team met specialisten staat voor je klaar!

Vervangen onderdelen

Wij kunnen alle onderdelen van auto of camper vervangen

Problemen met je auto

Wij verzorgen de vakkundige oplossing van jouw autoproblemen

Gerelateerde informatie

In de kennisbank van Autoprofi Hoogeveen vind je tientallen waardevolle artikelen met tips. Heb je bijvoorbeeld deze artikelen al gelezen?

Heb je vragen?

Heb je vragen of wil je meer weten? Neem gerust contact met ons op.

Direct contact

Liever even bellen? Wij zijn bereikbaar via 0528 23 15 33