Wielremcilinder vervangen: zorg dat je remmen goed werken!
Wanneer moet je een wielremcilinder vervangen? Het remsysteem van een auto of camper is een van belangrijkste zaken die altijd moet werken want zonder goed werkende remmen kun je niet stoppen. Niet voor niets dat het remsysteem bij elke apk wordt gecontroleerd op de goede werking. Daaronder vallen ook de wielremcilinders of ook wel gewoon remcilinders genoemd.
Wat is een wielremcilinder?
De remcilinders zijn onderdelen van het remsysteem van een voertuig naast de hoofdremcilinder. Een remsysteem werkt op hydraulische oliedruk die wordt opgewekt door op de rem te trappen waarna door hoofdremcilinder (en rembekrachtiging) een hoge druk in de remleidingen ontstaat. Deze hoge oliedruk perst de zuigers in de remcilinders naar buiten zodat deze de remblokken tegen de remschijf persen.
In het geval van trommelremmen worden de zogenoemde remschoenen tegen de binnenkant van de trommel geperst. In beide gevallen ontstaat zoveel wrijving dat het voertuig wordt afgeremd. Werken de remmen niet meer goed, dan kan het zijn dat je een wielremcilinder vervangen moet laten vervangen.
In bovenstaande afbeelding zie je links een de principewerking van een schijfrem met een vaste remklauw waarin twee remcilinders en zuigers zitten. De remolie (of remvloeistof) perst beide zuigers tegen de remschijf aan. In plaats van een vast remklauw wordt ook vaak een ‘zwevende’ remklauw toegepast.
In deze remklauw zit maar één remcilinder met zuiger en remblokje en aan de andere kant van de remschijf een vast remblokje. Wanneer de zuiger aan de ene kant tegen de remschijf wordt geperst, verschuift de remklauw zodanig mee dat de het andere remblokje tegelijkertijd ook tegen de remschijf wordt getrokken.
Rechts zie je trommelrem-principe waarin tussen de twee remschoenen boven en onder een remcilinder is geplaatst met daarin de zuigers. Door de oliedruk worden de remschoenen tegen de binnenkant van de trommel geperst. De veren zorgen ervoor dat de schoenen weer terug gaan in de uitgangspositie op het moment dat de oliedruk wegvalt, de bestuurder het rempedaal loslaat.
Lekkende remcilinder vervangen
Het gevaar bij remsystemen is het lekken van remolie waardoor de druk van het systeem gaat en remmen steeds moeilijker wordt of in een keer niet meer mogelijk is. Lekkage kan optreden op allerlei plekken in het systeem zoals de leidingen, de aansluitingen, hoofdremcilinder maar ook bij de wielremcilinders. Soms is het de afdichting van de remcilinders die door een of andere reden niet meer goed afdichten waardoor olie lekt.
Wanneer je merkt dat je harder op het rempedaal moet trappen om te remmen of je het gevoel hebt dat het rempedaal wat ‘sompig’ aanvoelt, is het tijd om het remsysteem zo snel mogelijk te laten controleren. Hiervoor zijn garages heel goed uitgerust en zij hebben de kennis en ervaring om de problemen te kunnen vaststellen.
Het vervangen van remcilinders van een auto of camper kun je dus het beste overlaten aan de professional omdat het specialistisch werk is. Om een wielremcilinder te kunnen vervangen moet de hele remklauw of anders de trommel met remschoenen worden gedemonteerd. Het is verstandig om tegelijkertijd ook de remblokken te laten vervangen.
Heb je nog vragen over het wielremcilinder vervangen?
Wacht niet te lang wanneer je een vermoeden hebt dat er iets niet helemaal in orde is met het remsysteem van de auto. Het is te belangrijk om te negeren want slecht werkende remmen kunnen grote gevolgen hebben en dan moet je niet alleen denken aan de kosten. Neem zo snel mogelijk contact op met ons en wij helpen je graag verder.
Gerelateerde informatie
In de kennisbank van Autoprofi Hoogeveen vind je tientallen waardevolle artikelen met tips. Heb je bijvoorbeeld deze artikelen al gelezen?
Heb je vragen?
Heb je vragen of wil je meer weten? Neem gerust contact met ons op.
Liever even bellen? Wij zijn bereikbaar via 0528 23 15 33