Hoeveel profiel moet een winterband hebben?

Het is niet voor niets dat je ‘s winters andere banden onder je auto moet hebben dan ‘s zomers. De omstandigheden op de weg zijn in de winter namelijk heel anders en met alleen het aanpassen van je rijstijl ben je er nog niet. Maar wat zijn de verschillen tussen winter- en zomerbanden, hoeveel profiel moeten winterbanden eigenlijk hebben en wanneer is het tijd om ze te vervangen?

Wat is een winterband?

Een winterband is een autoband voor in de koude maanden van het jaar. Met gladheid door sneeuw en ijzel is het belangrijk dat je auto genoeg grip op de weg houdt. En ook hagel en regen kunnen er de oorzaak van zijn dat je de controle over je auto verliest. Regen komt in elk jaargetijde wel voor, maar is ‘s winters vanwege nachtvorst en de lagere dagtemperaturen een stuk gevaarlijker. En in Nederland valt in het winterhalfjaar bovendien ook de meeste neerslag.

Winterbanden zorgen voor een beter contact met het asfalt, ook als de weg nat of glad is. Je kunt het best op winterbanden gaan rijden vanaf het moment dat de buitentemperatuur onder de 7 graden Celsius komt.

Profiel winterbanden: wat is het verschil met zomerbanden?

De verschillen tussen zomer- en winterbanden zitten hem in het profiel en het rubber. Als je het profiel van een winterband bekijkt, zie je dat dit een andere vorm heeft. De inkepingen of lamellen volgen een zigzagpatroon, in combinatie met dwarse en verticale groeven. Zomerbanden hebben een profiel dat vooral uit rechte lijnen bestaat.

Vergeleken met het zomerprofiel voert het winterprofiel tot wel vijf keer zoveel water af. Daarmee heeft je auto dus een veel stabielere wegligging. Behalve het profiel is ook het rubber van winterbanden anders. Dit is namelijk een stuk zachter en blijft dat ook als de temperatuur onder nul daalt. Winterbanden zijn daardoor flexibeler, waardoor ze meer contact met het wegdek maken.


Wat is het minimale profiel van een winterband?

Als je een nieuwe winterband koopt, is de profieldiepte ongeveer 9 mm. Door het rijden slijt het rubber en wordt het profiel minder diep. In de Nederlandse verkeerswet staat dat een autoband een minimale profieldiepte van 1,6 mm mag hebben. Dit geldt zowel voor zomer- als winterbanden en het gaat dan om het middelste gedeelte van de band. Wil je met de auto naar het buitenland? Hou er dan rekening mee dat winterbanden in de meeste landen een dieper profiel moeten hebben.

Zie ook: wat is het profiel van een zomerband?

Wanneer je winterbanden laten vervangen?

Er komt een moment dat je banden moet wisselen. In Nederland moet je in principe andere winterbanden onder je auto zetten als het profiel 1,6 mm diep is. Die minimumdiepte is vooral ingesteld als richtlijn voor de apk. Wanneer een of meer banden verder afgesleten zijn, komt je auto niet door de keuring. Voor je eigen veiligheid en die van je medeweggebruikers is het echter beter om je winterbanden eerder te vervangen.

Bij een profiel van minder dan 4 mm hebben autobanden namelijk al aanzienlijk minder grip op de weg. Daarom raadt de ANWB aan om bij winterbanden uit te gaan van een profieldiepte van minimaal 4 mm.

Nadelen van te weinig profiel

Een versleten winterbandenprofiel heeft meerdere nadelen, zoals:

  • hogere rolweerstand, waardoor je meer brandstof verbruikt
  • grotere kans op aquaplaning, doordat water minder goed wordt afgevoerd
  • langere remweg, vooral bij ijzel en sneeuw
  • minder contact met het wegdek, met als gevolg minder grip en een minder stabiele wegligging

Gerelateerde informatie

In de kennisbank van Autoprofi Hoogeveen vind je tientallen waardevolle artikelen met tips. Heb je bijvoorbeeld deze artikelen al gelezen?

Heb je vragen?

Heb je vragen of wil je meer weten? Neem gerust contact met ons op.

Direct contact

Liever even bellen? Wij zijn bereikbaar via 0528 23 15 33