Bandenspanning van je auto: wat is belangrijk?

Er wordt veel geschreven over de bandenspanning van auto’s en terecht. De bandenspanning van de banden van een auto is belangrijk voor het weggedrag – dus veiligheid – en brandstofverbruik.

Wat is bandenspanning?

Met de bandenspanning wordt bedoeld de overdruk van de lucht (of stikstof) in de band van een voertuig. Deze wordt meestal in bar aangegeven maar PSI (Pound-force per Square Inch) is ook gangbaar. PSI is ook meestal wat op de band zelf staat met betrekking tot de maximale vulling = druk. Naast PSI wordt dit dan ook in kPa (kiloPascal) aangegeven.

PSI naar bar

  • 25 psi = 1,7 bar 50 psi = 3,4 bar
  • 30 psi = 2,0 bar 55 psi = 3,8 bar
  • 35 psi = 2,4 bar 60 psi = 4,1 bar
  • 40 psi = 2,7 bar 65 psi = 4,5 bar
  • 45 psi = 3,1 bar 70 psi = 4,8 bar

Wat moet de spanning zijn?

Wat de juiste spanning van een band van een bepaalde auto is meestal te vinden in het instructieboekje van de auto. Andere plaatsen zijn aan de binnenzijde van de brandstofklep of in de deurstijl van het voorportier.

Controleer de spanning van de koude banden minstens één keer per maand om er zeker van te zijn altijd met de juiste spanning te rijden. Dit kun je doen bij een tankstation maar zelf een manometer aanschaffen is praktischer.

Invloed van het weer op de spanning

Zoals de meeste mensen wel weten, zetten alle materialen (behalve water) uit wanneer het warmer wordt en juist te krimpen bij lagere temperaturen. Dat geldt ook voor samengeperste lucht in een band. Hierdoor zal de druk dus oplopen omdat de lucht nergens heen kan.

Bandenspanning moet dan ook worden gemeten voordat de banden warm worden door gebruik. De bandenspanning die door de banden- en autoproducenten wordt vermeld, is gebaseerd op een buitentemperatuur van +20°C. Bij elke 10°C verschil is er bij een drukniveau van 2 bar 0,075 bar, afgerond dus 0,1 bar verschil in druk. Als de bandenspanning gemeten wordt bij een buitentemperatuur van nul graden Celsius, zal die 0,150 bar lager zijn dan bij een buitentemperatuur van +20°C.

Bandenspanning-controlesysteem

Moderne auto’s hebben een controlesysteem die de spanning van de banden controleert en waarschuwt wanneer deze te veel afwijkt. Toch kun je niet altijd op dit systeem vertrouwen waardoor toch wordt geadviseerd de bandenspanning handmatig te controleren.

Invloeden onjuiste bandenspanning

Bij een te lage bandenspanning zullen voornamelijk de zijkanten van de band de weg raken en daardoor sneller slijten. Hierdoor zal ook brandstofverbruik toenemen. Een te lage spanning zorgt er ook voor dat het voertuig minder goed te besturen is waardoor het rijcomfort én de veiligheid in het geding komen.

Wordt de spanning nog lager, dan zullen de banden juist in het midden gaan slijten bij hogere snelheden door de middelpuntvliedende kracht of centrifugale krachten. De kracht zorgt er voor dat alleen het midden van de band de weg raakt.

Bij te hoge bandenspanning wordt voornamelijk het rijcomfort aangetast doordat de verende werking wordt gedempt. De oudere diagonaalband krijgt een bolle vorm waardoor alleen het midden van de band de weg raakt en daar sneller slijt.

Kom langs bij Autoprofie Hoogeveen

Ga je op vakantie of heb je een andere lange rit voor de boeg? Controleer of laat ons de bandenspanning controleren. Wij zullen ook de verdere staat van de banden checken op haarscheurtjes en dergelijke. De band is de basisveiligheid van de auto; twijfel niet te lang maar neem contact op met ons voor advies.

Gerelateerde informatie

In de kennisbank van Autoprofi Hoogeveen vind je tientallen waardevolle artikelen met tips. Heb je bijvoorbeeld deze artikelen al gelezen?

Heb je vragen?

Heb je vragen of wil je meer weten? Neem gerust contact met ons op.

Direct contact

Liever even bellen? Wij zijn bereikbaar via 0528 23 15 33