Winterstalling camper: hier moet je op letten

Is de ‘r’ weer in de maand en ben je niet meer van plan om weekendjes weg te gaan? Dan is het tijd om je camper winterklaar te maken en op winterstalling te zetten. Dit zorgt ervoor dat je camper de koude maanden waarin hij niet gebruikt wordt goed doorkomt.

Hoe maak je je camper het beste winterklaar? Wij vertellen je daar meer over.

Wat wordt bedoeld met winterstalling van de camper?

Veel mensen plaatsen hun camper in de wintermaanden in een stalling. Een camper mag, afhankelijk van de regelgeving van de desbetreffende gemeente, niet langer dan een paar dagen achter elkaar op een openbare parkeerplaats staan en veel mensen hebben geen ruimte om hun camper op hun eigen terrein neer te zetten.

In de meeste winterstallingen staat je camper bovendien overdekt, waardoor het goed beschermd is tegen de elementen.

De accu van de camper

Wat doe je met de accu van je camper? Een accu loopt langzaam leeg wanneer je deze niet gebruikt en een lege lader gaat gemakkelijker stuk. Je accu moet dus tussendoor worden opgeladen.


Moet een camper permanent aan stroom of juist niet?

Sommige stallingen bieden de mogelijkheid je camper op 230 V af te sluiten. De meeste nieuwe campers kunnen zonder probleem op netspanning aangesloten worden wanneer ze gestald worden.

Sla er wel altijd de handleiding van je camper op na of vraag het na bij de merkdealer om er zeker van te zijn dat dit je accu niet schaadt. Een andere mogelijkheid is het gebruiken van een tijdschakelaar. De accu wordt dan bijvoorbeeld iedere week bijgeladen.

De accu aan de druppellader

Kan jouw camper niet voor een lange tijd op netstroom aangesloten blijven of is dit niet mogelijk bij de winterstalling? Verwijder dan de accu en leg deze aan een druppellader. De druppellader houdt je accu vol en actief. Dit verlengt de levensduur van je accu.

Banden van de camper: voorkom vervorming

Door de eenzijdige druk die banden ervaren wanneer een voertuig voor een lange tijd stilstaat, kan er vervorming optreden. Dit is op verschillende manieren te voorkomen. Het beste zet je je camper op bokken, zodat er helemaal geen druk op de banden staat tijdens de winter.

Een andere optie is om iedere maand de camper een klein stukje te verplaatsen, zodat de banden een kwartslag gedraaid worden. Deze opties zijn echter niet altijd mogelijk als je je camper op stalling zet.

Bandenspanning

Als je je camper niet op bokken kunt zetten, is de beste optie om je bandenspanning te verhogen. Door de hogere bandendruk zal er minder snel vervorming optreden. Hou hiervoor de spanning aan die voorgeschreven is voor de banden wanneer je camper volledig beladen is.

Haal je de camper weer van de stalling op? Vergeet dan niet direct de bandenspanning te verlagen.


Handrem: wel of niet gebruiken?

Wellicht is het een gewoonte om je camper op de handrem te zetten. Wanneer je het voertuig voor een lange tijd niet gaat gebruiken, is dit af te raden. De remvoering kan aan de remtrommel gaan plakken.

Hierdoor kunnen de remmen zelfs vast komen te zitten. Om dit te verhelpen, moeten de remtrommels gedemonteerd worden. Zet je camper daarom niet op de handrem, maar maak gebruik van een stopblok.

Versnelling

Je zet de camper het beste in zijn vrij. Het is ook mogelijk gebruik te maken van een versnellingsbakslot. Plaats in dit geval eerst het stopblok.

Tank volledig af

Voor je de camper op stalling zet, tank je volledig af met premium winterdiesel. Vervolgens is het belangrijk circa een halfuurtje te rijden om ervoor te zorgen dat de leidingen ook gevuld zijn. Tank daarna weer af, zodat de tank volledig gevuld is.

Op deze manier kan er geen condensvorming in de tank of in de leidingen ontstaan. Condens is schadelijk en kan op den duur je brandstofsysteem aantasten. Ook een voertuig dat op benzine rijdt tank je het beste volledig af om condensvorming te voorkomen.

Laat je koelsysteem nakijken

Het koelsysteem laat je het beste bij de garage nakijken voor je de camper op stalling zet. De monteur spoort eventuele lekkages op en vervangt waterslangen die aan vervanging toe zijn. Ook de koelvloeistof moet gecontroleerd worden.

Deze dient voldoende antivries te hebben. In het instructieboekje van je camper staat de mengverhouding van water en antivries die je het beste aanhoudt.

Om ervoor te zorgen dat de koelvloeistof zijn werk goed kan doen, moeten de koellamellen van de radiateur schoon zijn. Deze kunnen gereinigd worden met behulp van water of lucht. Heb je hier geen ervaring mee?

Laat het dan aan een vakman of –vrouw over. Een te harde behandeling kan de lamellen beschadigen.


Laat leidingen leeglopen

Je wilt niet het risico lopen dat er een strenge winter komt en je leidingen knappen. Laat daarom altijd je leidingen leeglopen. Tap ook de boiler af en zet alle kranen open.

Camper in speciale stalling zetten of juist thuis?

Heb jij thuis ruimte om je camper in de garage te zetten? Dan is dat ideaal. Je kunt zelf een oogje op je voertuig houden en het is mogelijk om het op bokken te zetten of om de camper iedere maand iets te verplaatsen, zodat de banden niet plat worden.

In veel gevallen biedt een garage echter niet voldoende ruimte voor een camper. Gebruikmaken van een winterstallingsbedrijf is dan wellicht een betere optie; zeker als het over elektriciteit en camerabewaking beschikt.

Het nadeel van een stallingsbedrijf is dat het je 300 tot wel 700 euro per jaar kan kosten. Ook is het niet altijd eenvoudig om een stalling vlak bij huis te vinden.

Extra tip: zorg dat de camper verzekerd is

Zorg ervoor dat je camper verzekerd is voor je het op stalling zet. Er kan onverhoopt schade ontstaan en een winterstallingsbedrijf is daar niet altijd automatisch aansprakelijk voor.

Gerelateerde informatie

In de kennisbank van Autoprofi Hoogeveen vind je tientallen waardevolle artikelen met tips. Heb je bijvoorbeeld deze artikelen al gelezen?

Heb je vragen?

Heb je vragen of wil je meer weten? Neem gerust contact met ons op.

Direct contact

Liever even bellen? Wij zijn bereikbaar via 0528 23 15 33