Homokineet vervangen
Hoor je een knarsend of knappend geluid bij het nemen van een bocht? Grote kans dat een van de homokinetische koppelingen is versleten. Laat de homokineet vervangen voordat er grotere problemen ontstaan.
Wat is een homokineet?
Een homokinetische koppeling, kortweg homokineet genoemd, is een onderdeel van de aandrijving van een auto en wel van de aandrijfas. Elke auto, elektrische auto’s uitgezonderd, heeft een aandrijfas waarmee de roterende krachten van de motor overgebracht worden op de voor en/of achterwielen.
Bij voorwiel-aangedreven voertuigen loopt de aandrijfas vanaf de versnellingsbak naar het fusee-stuk waar het doorheen steekt in het wiellager. Op het getande as-uiteinde is de flens gemonteerd waar de remschijven en de velg is gemonteerd.
Het mag duidelijk zijn dat de aandrijfas geen star geheel is, daar wielen moeten kunnen draaien bij het sturen en op en neer door het veren van de auto. Vandaar dus dat er 2 scharnierende koppelingen in de as zijn opgenomen die de krachten overbrengen zonder dat er snelheidsverlies optreedt tussen de aandrijfzijde en de wielzijde: de homokinetische koppeling of homokineet.
Deze koppeling bestaat uit twee helften die in elkaar steken en waartussen, in een tussen-ring, een aantal lagerkogels in special banen kunnen bewegen. Aan één van de helften zit de getande as waar de flens op is gemonteerd, de andere helft heeft een getande binnenkant waarin de aandrijfas is geborgd. Om alles soepel te kunnen laten draaien, wordt de koppeling gesmeerd met speciaal vet en om te voorkomen dat de smering vervuild wordt de gehele koppeling beschermd door een rubberen hoes, de homokineet- of aandrijfas-hoes.
Wanneer moet je de homokineet vervangen?
Wanneer door wat voor reden dan ook, het vet vervuild raakt, zal de homokineet sneller slijten. Dit geeft op een gegeven moment het knarsende of knappende geluid wanneer je een bocht neemt. De slijtage gaat ook sneller wanneer je steeds met verdraaide wielen en grote snelheid optrekt. Dan komen er namelijk zeer grote krachten op de koppelingen te staan.
Blijf je te lang rijden met een versleten homokineet, loop je de kans dat alles op een gegeven moment helemaal vernield wordt met hogere kosten als gevolg.
Een andere oorzaak van het vervuild raken van de smering en dus slijtage, is het scheuren van de aandrijfhoes. Deze worden bij elke apk gecontroleerd zodat ze op tijd kunnen worden vervangen.
Vervangen van de homokineet
Voor het vervangen van een homokineet van een aandrijfas moet de hele as worden verwijderd waarna de betreffende homokineet dan worden vervangen. Hierbij wordt dan ook een nieuwe aandrijfhoes geplaatst.
Vaak wordt de gehele as inclusief de homokineten vervangen omdat die vaak net zo duur is als het meerwerk van het vervangen van de homokineet alleen.
Voorkom grotere problemen
Wanneer je het vermoeden hebt of bijna wel zeker weet dat je een probleem hebt met een homokineet van camper of auto, wacht dan niet te lang. Ga zo snel mogelijk naar een garage waar ze dit vakkundig voor je kunnen controleren én oplossen. Neem gewoon even contact op met ons en maak een afspraak of kom langs.
Waarom kiezen voor Autoprofi Hoogeveen?
Om deze redenen kies je voor Autoprofi Hoogeveen:
Vragen?
Twijfel je nog, heb je vragen? Ons team met specialisten staat voor je klaar!
Vervangen onderdelen
Wij kunnen alle onderdelen van auto of camper vervangen
Problemen met je auto
Wij verzorgen de vakkundige oplossing van jouw autoproblemen
Gerelateerde informatie
In de kennisbank van Autoprofi Hoogeveen vind je tientallen waardevolle artikelen met tips. Heb je bijvoorbeeld deze artikelen al gelezen?
Heb je vragen?
Heb je vragen of wil je meer weten? Neem gerust contact met ons op.
Liever even bellen? Wij zijn bereikbaar via 0528 23 15 33