Problemen met schurende en trillende remmen camper
Problemen met de remmen van je camper? Heb je te maken met oververhitte of kapotte remmen dan is het absolute noodzaak dat je in actie komt.
Herken jij deze problemen?
- De handrem van je camper functioneert niet meer
- De remmen van je camper ruiken op het moment dat je tot stilstand komt
- De voorvelgen van je camper zijn ontzettend heet wanneer je stilstaat
- Hoor je een schurend geluid tijdens het remmen
- Moet je harder op de rem trappen voordat de camper tot stilstand komt
- Is de remweg van je camper langer dan deze voorheen was?
- Trilt je stuur tijdens het remmen?
- Ervaar je een wisselende remkracht bij je camper
- De remmen piepen
Deze problemen duiden op een probleem met je remmen. Het kan zijn dat je remblokken of remschijven vervangen dienen te worden.
Zie ook: remschijven en remblokken camper vervangen
Oorzaken remproblemen
De oorzaak van remproblemen zijn divers. Wij zetten ze voor je op een rij:
Verouderde remvloeistof
Oude remvloeistof kan veel effect hebben op de bediening van de remmen. Soms moet het pedaal verder ingetrapt worden voor voldoende remwerking. Remvloeistof heeft een vocht opnemende eigenschap. Wanneer het vocht gehalte te hoog wordt kan de vloeistof rond de 100 graden celsius gaan koken. Een temperatuur die zeker bij het rijden in bergen makkelijk gehaald wordt. Wanneer de remvloeistof gaat koken ontstaat er gasvorming in het remsysteem waardoor de remdruk kan wegvallen. Dit is natuurlijk levensgevaarlijk.
Daarnaast zorgt vocht in de remvloeistof voor aantasting van de bewegende delen in het remsysteem, wat bijvoorbeeld kan leiden tot vast zittende remzuigers.
De meeste fabrikanten schrijven voor de remvloeistof elke 2 jaar te vervangen. Laat in elk geval jaarlijks de remvloeistof controleren. Wij hebben hiervoor remvloeistoftesters zodat de controle in een paar minuten gedaan kan worden.
Versleten remblokken
Tijdens het remmen worden de remblokken van de camper tegen de remschijven aangedrukt. Steeds weer slijt er een minimaal laagje van de remblokken af. Op een bepaald moment is het maximum bereikt en zijn je remblokken aan vervanging toe.
Je remblokken worden jaarlijks gecontroleerd tijdens de APK Keuring. Signaleer je eerder problemen dan laat je de versleten remblokken vervangen
Versleten remschijven
In eerste instantie blijkt vaak dat je remblokken afgesleten zijn. Toch zijn de remschijven op een bepaald moment ook aan vervanging toe. Het vervangen van de remschijven is een specialistische klus.
Het vervangen van remschijven gebeurt altijd gelijktijdig aan de linker- en rechterkant. Anders krijg je namelijk een ongelijke remwerking.
Kromme remschijven
Ervaar je een wisselende remkracht of trillingen tijdens remmen dan kan dit duiden op kromme remschijven. Dit wordt vaak veroorzaakt door een fikse temperatuurwisseling.
Je trapt vol op de rem met je camper (oververhitte remmen) en vervolgens rijd je door een plas (koud water). Herken je deze klachten laat je remmen dan controleren.
Invloed op levensduur van remmen
Met name in de bergen bepaalt je eigen rijstijl de levensduur van je remmen. Rem je constant tijdens het afdalen dan raken de remmen oververhit.
Rijd je te hard naar beneden (te hoge versnelling) dan moet je af en toe fiks bij remmen. Je kunt je voorstellen dat dit geen positieve invloed heeft op de levensduur. Zorg dat je weet wat je doet wanneer je met je camper de bergen in gaat.
Slechte vering camper
Een ander veelvoorkomend probleem bij campers is het probleem van de slechte hulpvering. Een slechte vering zorgt ervoor dat je niet ontspannen in de camper zit. Hobbels en gaten in de weg zijn ‘echte’ obstakels doordat je over de weg stuitert. Een slechte vering betekent een dubbele aanslag op de remmen in noodsituaties, iets wat je ten allen tijde wilt voorkomen.
Lees ook: montage hulpvering en luchtvering campers
Hoe kun je zien dat remblokken of remvoering versleten is?
Voor een goed oordeel moet de auto op de hefbrug voor een visuele inspectie. Staat het niveau van de remvloeistof laag, dan kan dit een indicatie zijn voor versleten remvoering. Als de voering slijt moet de remzuiger verder verplaatsen zodat er meer vloeistof naar toe gaat en het niveau in het potje zakt.
Het vloeistof systeem van de remmen is een gesloten systeem wat onder normale omstandigheden nooit bijgevuld hoeft te worden. Een te laag niveau wordt veroorzaakt door lekkage of versleten remvoering. Een te laag remvloeistof niveau is reden om naar het remsysteem te kijken.
Ga dus niet zomaar remvloeistof bijvullen, maar laat de oorzaak uitzoeken.
Autoprofi Hoogeveen, jouw camperspecialist
Autoprofi Hoogeveen is jouw camperspecialist. Wij zijn gespecialiseerd in het onderhoud van campers. Daarnaast verzorgen wij de vakkundig inbouw van jouw camperaccessoires.
- Onze werkplaats is speciaal ingericht voor campers
- Ga met een gerust hart weer op weg, wij zorgen dat je remmen op en top functioneren
- Ons team heeft de specialistische kennis in huis om je te helpen
- Je mag erop vertrouwen dat wij open communiceren over prijzen en problemen die wij signaleren
Gerelateerde informatie
In de kennisbank van Autoprofi Hoogeveen vind je tientallen waardevolle artikelen met tips. Heb je bijvoorbeeld deze artikelen al gelezen?
- Bearlock of versnellingsbak laten inbouwen (campers)
- Camperbanden kopen of laten vervangen
- Zonnepanelen campers
Heb je vragen?
Heb je vragen of wil je meer weten? Neem gerust contact met ons op.
Liever even bellen? Wij zijn bereikbaar via 0528 23 15 33