Krassen op autolak: zo herstel je de krassen
Kom je ’s morgens bij jouw auto en zie je ineens een kras op het portier of meerdere krassen in de autolak? Hoe kan dat nou? De auto staat altijd in de garage! Herkenbaar voor veel mensen, en zeker wanneer jouw auto altijd in een drukke straat staat.
Een nachtmerrie voor elke bezitter van een nieuwe auto toch? Al hoewel, die zijn vaak goed genoeg verzekerd, maar het kost wel weer tijd (en soms dus ook geld).
De meeste autobezitters kunnen er echt mee zitten. Hoe lossen ze dit op voordat de krassen gaan roesten?
Twee keuzes
Je hebt twee keuzes: of je brengt de auto naar een schadeherstelbedrijf, of je gaat zelf aan de slag. Het is afhankelijk van de ernst van de schade of je de auto naar een speciaal bedrijf brengt of niet. Wellicht dat je toch de Allriskverzekering aan kan spreken, wanneer de kosten erg hoog zijn, en je daarvoor de no-claim wil aantasten. Anders wordt het wanneer de kras(sen) van oppervlakkige aard zijn en wellicht goed zelf te herstellen zijn.
Opbouw laklaag
De laklaag van een auto bestaat (meestal) uit drie lagen, van buiten naar binnen (2-laags systeem):
- Blanke lak
- Kleurlak
- Primer
De blanke laklaag vormt de beschermende laag voor de kleurlak eronder. De transparante lak zorgt ook voor de mooie glans, die de kleurlak zelf niet kan geven. Het is dus een hele belangrijke laak.
De kleurlak, de naam zegt het al, geeft de kleur aan de auto. In deze laag zitten ook de eventuele effectmiddelen zoals bijvoorbeeld bij metallic lak. De onderste laag zorgt voor de hechting. De kleurlak hecht zelf niet goed op metaal of de kunststoffen onderdelen van de auto. De speciale primer doet dat wel en de kleurlak hecht weer goed op de primer.
Zelf aan de slag
Wanneer je besluit zelf aan de slag te gaan, moet je er onder andere wel zeker van zijn dat je de juiste materialen gebruikt en natuurlijk de juiste kleur lak.
Kleurcode en lak
Voordat je ook maar iets gaat doen, bepaal je eerst de juiste kleur van jouw auto. Hiervoor heb je de kleurcode nodig die je ergens in de auto kunt vinden. Waar je deze code kunt vinden is vermeld in het instructieboekje van de auto. Soms staat de kleurcode hier ook in. Op de auto is de kleurcode meestal op een sticker of plaatje te vinden.
Met deze kleurcode kun je exact je juiste kleur bestellen in onze webshop, maar kun je de code niet vinden, dan kunnen wij de kleur bepalen met onze speciale kleurmeter. Of misschien is de lak verkleurd en zal nieuwe lak te veel afwijken van de huidige kleur.
Het is ook belangrijk te weten welk soort lak is gebruikt en of het een 1-laags of 2-laags laksysteem betreft. Een 1-laags laksysteem bestaat alleen uit een primer met daarover een kleurlaag. Deze is dus niet afgewerkt met een transparante laag. Het gaat hierbij vaak om speciale laksoorten. De meeste auto’s hebben het 2-laag systeem: een kleurlaag met een beschermende transparante laklaag.
Spuiten of lakstift
Gebruik je een spuitbus of kun je het af met een lakstift? Kleine putjes en ontbrekende schilfertjes (bijvoorbeeld zijkant portier) kun je het beste met een lakstift herstellen. Grotere krassen kun je beter spuiten voor een mooier resultaat. Heb je dat nog nooit gedaan, dan kun je het misschien beter laten doen, of oefenen op een ander oppervlak. Het is niet echt moeilijk maar het moet wel goed gebeuren wil je het verschil (bijna) niet zien.
Voorbereiding
Zowel bij het gebruik van een lakstift en een spuitbus, is de voorbereiding belangrijk. Zonder de juiste voorbereiding gaat het zeker mis. Het is belangrijk dat je alle benodigde spullen in huis hebt voor je begint. Niets zo ergerlijks wanneer blijkt dat iets bent vergeten en ja al bezig bent. Zo heb je nodig:
- Ontvetter.
- Pluisvrije doeken.
- Kleefdoek.
- Schuurpapier (P150, P240, P320, P800 waterproof, P1200 waterproof)
- Afplaktape en papier.
- Plamuur en plamuurmes.
- Primer voor metaal of kunststof.
- Spuitbus met juiste kleurlak.
Zorg dat je de beschadiging en de directe omgeving goed reinigt en ontvet. Hiervoor kun je speciale ontvettingsmiddelen krijgen. Ook bij ons in de webshop.
Lakstift
Veel kleine beschadigingen ontstaan in de buitenste transparante laklaag. Deze laag is hard en moet de onderliggende kleurlak beschermen. Deze kleine krassen kun je soms ‘wegpoetsen’ met een speciaal poetsmiddel of, wat beter is, weer vullen met een blanke lak met behulp van een lakstift. Beschadigingen tot in de kleurlak kun je ook goed zelf repareren met een lakstift.
Ga voor meer informatie over de lakstift naar gebruik lakstift.
Spuiten
Bij het volgende hou je rekening met de instructie die bij of op de verschillende producten zijn mee vermeld, zoals de benodigde droogtijden. Hieronder is het spuiten van een 2 laags laksysteem beschreven: 1K kleurlak afgewerkt met een transparante laklaag. Om een groter oppervlak te kunnen spuiten doorloop je de volgende stappen:
- Schoonmaken en ontvetten: maak de plek tussen elke stap goed schoon.
- Afplakken: plak de plek rondom af met het de afplaktape. Hou voldoende ruimte rondom vrij, zodat je ruimte hebt om te schuren. Maak de plek ook weer niet te groot.
- Schuren: je begint met grof schuurpapier (P150), waarmee je het oppervlak opschuurt. Afhankelijk van de diepte van de krassen, komt hierbij het onderliggende materiaal (metaal of kunststof) ook vrij te liggen.
- Eventueel plamuren: soms is het nodig diepere krassen of oneffenheden te plamuren. Wanneer het plamuur voldoende droog is, schuur je het overtollige plamuur weg. Hierbij zorg je ervoor dat de vorm weer terug komt. Schuur je te veel weg, dan zul je weer moeten plamuren. Begin met P150, daarna P240 en eindig met P320.
- Afplakken met tape en papier: Om te voorkomen dat primer of lak op andere delen terecht kan komen, plak je de plek rondom af met papier.
- Gronden: breng de primer aan in drie lagen met voldoende droogtijd tussen de lagen.
- Schuren: maak de plek nat en schuur de primer met achtereenvolgens P800 en P1200. Tussen deze twee goed schoon en droog maken.
- Ontvetten en spuiten: ontvet alles goed en gebruik daarna de kleefdoek om alle kleine deeltjes te verwijderen. Breng daarna de kleurlak aan in twee of drie lagen met voldoende droogtijd tussen de lagen.
- Aflakken: wanneer de kleurlak voldoende droog is, breng dan de transparante lak aan in twee lagen. Dit kan een 1K of 2K blanke lak zijn.
- Verwijder het papier en de afplaktape.
Zie ook: wat is het verschil tussen 1K en 2K
Niet altijd even makkelijk
Het spuiten van grotere oppervlakten is niet gemakkelijk. Je moet namelijk voorkomen dat je te veel in een keer opspuit. Probeer het eerst uit op iets anders wanneer je niet helemaal zeker bent van je zaak.
Meer informatie nodig of vragen over krassen in autolak?
We weten dat het niet zo makkelijk is als we hierboven hebben omschreven, maar het is mogelijk het zelf te doen. Maar hou je wel aan het advies wat we je geven. Heb je nog vragen, aarzel dan niet om even te bellen of kom ook gewoon even langs.
Gerelateerde informatie
In de kennisbank van Autoprofi Hoogeveen vind je tientallen waardevolle artikelen met tips. Heb je bijvoorbeeld deze artikelen al gelezen?
Heb je vragen?
Heb je vragen of wil je meer weten? Neem gerust contact met ons op.
Liever even bellen? Wij zijn bereikbaar via 0528 23 15 33