Brandt er een storingslampje op je dashboard: de betekenis vind je hier!
Weet jij wat al die storingslampjes betekenen die soms op het dashboard oplichten? Waarschijnlijk wel die lampjes die gaan branden als je de auto start maar misschien ook niet. ‘Die gaan altijd aan én weer uit, dus zal wel goed zijn’.
We leggen je uit wat de belangrijkste lampjes betekenen en wanneer je meteen actie moet ondernemen of misschien nog even kunt wachten.
Kleuren lampjes
Het zijn niet allemaal echte storingslampjes die kunnen oplichten want sommige lampjes zijn puur ter informatie. Ze geven dan de status van bijvoorbeeld een bepaald systeem aan. Een goed voorbeeld hiervan is het bekende groene koplampje wat gaat branden wanneer je de koplampen inschakelt. Of de blauwe wat aangeeft dat je het groot licht aan hebt. Een rood lampje echter, betekent dat er iets mis is en je actie moet ondernemen.
- Groen: systeem of onderdeel oké
- Wit: informatie; vaak op een bedieningsknop zelf
- Oranje: waarschuwing voor een mogelijk (komend) defect of storing
- Rood: systeem of onderdeel defect of in storing
- Blauw: ter info; systeem/onderdeel oké of bevindt zich in een bepaalde status
Geschiedenis storingslampjes
Vanaf het begin van de ontwikkeling van de auto zijn er steeds verbeteringen en nieuwe systemen bijgekomen. Was de auto in het begin eigenlijk een puur mechanisch voertuig, later kwamen er steeds meer vernuftige verbeteringen bij en ook steeds meer elektrische onderdelen.
Meer onderdelen en systemen betekent ook dat je steeds meer in de gaten moet houden en wil weten of iets goed gaat of niet. Vandaar dat al snel de lampjes verschenen in de auto; in ieder geval een lampje dat aangaf of de accu nog voldoende werd opgeladen bijvoorbeeld.
Tegenwoordig zitten er zoveel onderdelen en systemen in een auto én wordt alles gecontroleerd en aangestuurd door een boordcomputer en de ECU (Engine of Electronic Control Unit). Met een computer kun eenvoudig allerlei systemen tegelijkertijd bewaken en controleren en zodoende ook meer lampjes aansturen!
Er zijn meer dan 200 verschillende lampjes met de genoemde kleuren waarvan sommige universeel zijn of veel op elkaar lijken en andere weer per automerk of soort auto verschillen. Het is daarom goed om altijd het instructieboekje te raadplegen wanneer je niet zeker bent van een lampje.
Een mooi voorbeeld hiervan is het volgende lampje wat bij veel auto’s aangeeft dat de auto nog op de handrem staat. Maar bij bepaalde merken auto’s het betekenen dat er een serieus probleem is met het remsysteem en dat je de garage moet opzoeken.
Belangrijke rode storingslampjes
Hierna bespreken we de belangrijkste rode storingslampjes.
Accu of stroomvoorziening: Vrijwel het bekendste lampje in de auto, het ‘acculampje’. Deze gaat even branden op bij het starten. Als het lampje blijft branden na het starten, kun je ervan uitgaan dat je een probleem hebt met de accu of bijvoorbeeld de dynamo.
Olielampje: ook die lampje gaat branden bij het starten en gaat daarna uit als alles in orde is. Blijft het lampje branden dan is het olieniveau waarschijnlijk te laag of de oliedruk is te laag.
Koelsysteem: dit storingslampje geeft aan dat de temperatuur van het koelwater te hoog is. De koeling van de motor is onvoldoende en er kan serieuze schade ontstaan aan de motor wanneer dit niet wordt opgelost.
ABS; Anti-blokkeer-systeem: een storingslampje als deze geeft aan dat het blokker een probleem heeft. Het lampje gaat ook even branden bij het starten en moet daarna uitgaan.
Algemeen probleem: er is een serieus of minder ernstig probleem met een systeem van de auto. Welk systeem dat is, geeft het lampje niet aan.
Stuurbekrachtiging: vrijwel alle auto’s hebben tegenwoordig stuurbekrachtiging waardoor het sturen makkelijker is. Het storingslampje geeft aan dat er een probleem is met dit systeem.
Belangrijke oranje/gele storingslampjes
Een oranje storings- of meldingslampje geeft een mogelijk probleem of te verwachten probleem aan met een systeem of onderdeel. Belangrijk dus om dit wel te controleren.
Brandstofniveau: Het bekendste lampje in de auto na die van de accu is dit lampje wat meldt dat de tank op een aantal liters na, leeg is. Voor een elektrische auto bestaat er de variant met een stekker.
Elektrisch: Er is een melding met betrekking tot een elektronisch systeem in de auto. Welke? Dat kun je misschien achterhalen via de diagnostiek van de modernere auto. Anders zit er niets anders op dat dit te laten controleren door een garage.
Roetfilter: Dit lampje geeft aan dat het roetfilter verstopt dreigt te raken. Een verstopt roetfilter beperkt de prestaties van de auto enorm. Laat dit verhelpen bij een garage.
Mistachterlicht: Meestal betekent dit lampje alleen maar dat de mistlamp aan de achterkant van de auto brandt. Soms geeft het een probleem aan met dat mistachterlicht.
Bandenspanning: de bandenspanning is belangrijk voor een goede wegligging én bespaart brandstof. Dit lampje gaat branden als de bandenspanning en/of de temperatuur van de band niet in orde zijn.
Motormanagement: een algemeen teken voor een mogelijk probleem met het motormanagement-systeem. Ook hier geldt dat het werkelijk probleem niet altijd eenvoudig te vinden is en pas bij een bezoek aan de garage duidelijk wordt.
Onbekend storingslampje?
Brand er een onbekend lampje op het dashboard? Zolang deze niet rood of oranje/geel is, hoef je niet direct te stoppen. Maar kijk wel even in het instructieboekje van de auto als je weer thuis bent. Of kom anders even langs bij Autoprofi in Hoogeveen als je niet helemaal zeker bent van je zaak. We helpen je graag verder.
Gerelateerde informatie
In de kennisbank van Autoprofi Hoogeveen vind je tientallen waardevolle artikelen met tips. Heb je bijvoorbeeld deze artikelen al gelezen?
Heb je vragen?
Heb je vragen of wil je meer weten? Neem gerust contact met ons op.
Liever even bellen? Wij zijn bereikbaar via 0528 23 15 33